tisdag 10 maj 2011

Medievanor

Kom ju på att det var en uppgift till som skulle in så här kommer den:

Jag frågade eleverna vilka webbsidor de går ut på när de surfar på nätet.
Dessa sidor fick jag till svar: Youtube, webkinz, msn, moviestarplanet och spelsajter (vad det var för namn på själva webbsidan uppfattade jag aldrig). Jag frågade vad de gjorde på de olika sidorna. På youtube var det en kille som kollade på hockeymatcher då han är ett stort hockeyfan.
Webkinz är populärt och de flesta i klassen går in på den webbsidan någon gång varje vecka.
Det går ut på att ta hand om ett djur och samla in poäng. Dessa poäng förvandlas till pengar så man kan köpa mat till sitt djur. Poängen samlar man ihop genom att spela spel. Dessa spel har en pedagogisk tanke bakom sig och allt är på engelska.
Msn användes av några men det var för att hålla kontakt med kusiner och andra släktingar.
Moviestarplanet var något helt nytt för mig men tydligen något som många barn går in på och använder ofta. Jag bestämde mig för att ta reda på vad det var. Först fick jag göra antingen en tjej eller en kille (man fick klä dem och styla dem) och sedan skapa ett användarnamn. Man ska samla "pengar" och sedan använda dem för att shoppa. Man kan även chatta med andra, designa sitt hem (som fungerar som sin profil), det är helt enkelt en communitysajt.

När jag frågade eleverna om de har sett andra webbsidor som inte har med deras webbsida att göra hade nästan alla eleverna varit med om det. Jag frågade vad de hade gjort då och fick till svar att de hade stängt ner den rutan (om de hade varit en popup-ruta) då.
Många hade också brandvägg hemma som förhindrade vissa sidor att komma upp när eleverna satt framför datorn.

I min klass var användandet av datorer faktiskt inte så högt bland eleverna. De flesta gick in på internet under helgerna. Under veckodagarna var det bara några få som var inne och i såfall fick de vara inne max en timme.
Däremot gick eleverna tillsammans med sin lärare ut på internet under deras lektioner. De spelade Webkinz tillsammans och googlade efter fakta. Här har läraren redan utnyttjat elevers medievardag!
Vi hade diskussioner tillsammans om hur man ska bete sig när man är ute på nätet och vad man måste tänka på när man skriver t.ex. ett blogginlägg.

Vad gör jag om någon av mina elever råkar illa ut?
Det finns både ett klassråd och elevråd där man kan ta upp saker som behövs uppmärksammas t.ex om en elev har blivit kränkt på internet. Det finns även arbetslagsmöten där lärare kan sitta och diskutera för att komma fram till en lösning. En gång i månaden är det föräldramöte, där kan man även ta upp det med föräldrarna om de kan sitta på en lösning.

Skolans roll och ansvar
Utifrån Friends - koll på nätet står det tydligt vilka ansvar som skolan har:
 

"Skolan ska snabbt ta reda på vad det är
som har hänt genom att skolan pratar
med inblandade, både skolpersonal,
föräldrar samt barn och unga. Försök att
så objektivt det går beskriva situationen;
Vad har hänt? När hände det? Vilka är
inblandade? Analysera också kränkningen
ur olika perspektiv och ta reda på
vilka begränsande normer eller andra
orsaker som kan ha lett till situationen.
Även föräldrar till de inblandade eleverna
bör bli kontaktade tidigt när skolan fått
reda på vad som hänt. Föräldrar är en
resurs i arbetet mot kränkningar och
mobbning, samarbete stoppar ofta kränkningarna snabbare" (sid. 36).

Hur kan vi arbeta med eleverna för att motverka Nätmobbning?
Det här var något som jag inte hann gå igenom med eleverna pga tidsbrist men personligen tror jag att stor vikt ligger på hur man talar om vett och etikett på internet. Det finns mycket fakta som man som lärare kan hämta hem och introducera för sina elever. Om eleverna tar hem dessa fakta till sina föräldrar och ber dem läsa igenom vad som står kan de också vara med och påverka hur man motverkar nätmobbning.
Jag tror också att man som lärare ska gå igenom vad nätmobbning innebär så att man kan känna igen det när man ser det och försöka stoppa det!

2 kommentarer:

  1. vilken bra undersökning du gjort. De sidor dina elever är inne på stämmer bra överens med de sidor mina elever besöker. Har dock inte hört talas om webkinz, den sidan ska jag kolla in. De spelsidor som de nämner skulle b.l.a kunna vara spelo.se och spela.se
    Avsnittet du lyft fram från Friends-koll på nätet, borde diskuteras mer ute på skolorna. Jag håller med dig om att vi lärare absolut måste känna igen nätmobbning och veta hur vi hanterar det.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Håller med Camilla. Du har ju dessutom kunnat knyta an till Webkinz-intresset i ert arbete med bloggen.
    Tror att arbetet mot Nätmobbning kan li en integrerad del i det vanliga värdegrundsarbetet på skolan.
    Friends har ju mycket bra material att använda. Gillar också deras ingång med att det är elever som stoppar mobbing.

    SvaraRadera