fredag 27 maj 2011

Några rader om Annettes blogg

Jag har varit inne på Annette Alex blogg (http://alexikt.blogspot.com/)  och läst.
Det hon skriver om handlar om hennes egna tankar och åsikter kring ämnet IKT och hur hon kan använda sig av det i sin undervisning.
Hon har bl.a startat en blogg med sina elever: http://arentuna9c.wordpress.com/. Där skriver hennes elever om sina reflektioner och tankar kring deras uppgifter.
På Annettes egna blogg finns många frågor som man som lärare själv kan ställa till sig själv.
Hon har med både text, bild och youtube-klipp, en bra variation på det hela tycker jag. Det finns ett intresse för att få med IKT i sin undervisning och det kommer fram på ett bra och tydligt sätt.
Hennes ämnen är NO och matte och i sidspalten har hon lagt upp flera länkar som har med dessa ämnen att göra, men även länkar som visar vartifrån hon har fått sin inspiration ifrån.
Utifrån hennes blogginlägg att döma verkar Annette ha en vilja till att lära sig det här med att få in mer digitalt i sin undervisning.

Om jag ska gå vidare och titta på själva designen och layouten på hennes blogg så är den (enligt min åsikt) snygg och enkel. Det är inget som sticker i ögonen och hon har en snygg skugga runt sina inlägg och spalter. För mig gör det att det hela ser lite mer profesionellt ut. Hon har även valt att ha med två till sidor uppe i menyraden, vilket ger intrycket till att det skulle kunna vara en webbplats istället.

Bloggen är lätt att läsa, jag kan ta till mig av det hon skriver och jag kan känna igen mig i hennes resonemang gällande nya saker som till en början verkar svåra, men som man till lyckas med ändå!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Snygg avslutning på terminen. Din blogg har verkligen varit värd att läsa. Du reflekterar kring många av de moment vi gjort och hur de påverkar dig som lärare. Intressant.
    Trevlig sommar!

    SvaraRadera